سال هاست که بحث بر سر اینکه کدام سیستم عامل موبایل بهتر است، اندروید یا iOS، بالا گرفته است. در حالی که هر دو نقاط قوت و ضعف خود را دارند، یک مطالعه جدید نشان داده است که اندروید بسیار غریزی تر از iOS است. این مطالعه که توسط GreenSmartphones انجام شد، مشکلات رایج کاربران را تجزیه و تحلیل کرده تا مشخص کند استفاده از کدام سیستم عامل راحت‌تر است. استفاده از اندروید 58 درصد راحت تر از iOS بود. منبع مطالعه greensmartphones.com است و تجزیه و تحلیل توسط Tom of Green Smartphones انجام شده است. لطفاً توجه داشته باشید که این مطالعه در مورد اینکه کدام سیستم عامل بهتر است بحث نمی کند، فقط در مورد اینکه استفاده از کدام یک راحت تر است صحبت می کند. اکنون اجازه دهید برخی از جزئیات مطالعه و همچنین نتیجه کلی آن را بررسی کنیم.

 

روش

 

روش مورد استفاده در این مطالعه تحلیل مسائل رایج کاربران است. اینها مسائلی مانند راه اندازی حساب های ایمیل، انتقال فایل ها و سفارشی کردن تنظیمات هستند. از شرکت کنندگان خواسته شد که این وظایف را در هر دو دستگاه اندروید و iOS انجام دهند و تجربیات آنها ثبت شد.

 

این مطالعه همچنین از حجم جستجوی گوگل در ایالات متحده برای هر کار فهرست شده استفاده کرده است. این شرکت برای تجزیه و تحلیل خود از میانگین حجم جستجوی ماهانه در 12 ماه گذشته استفاده کرده است. برای کارهای خاص، از انواع مختلف کلمات کلیدی جستجو، اما از همان قالب برای دستگاه‌های اپل و اندروید استفاده شده. برای بررسی تعداد دفعاتی که کاربران هر سیستم عامل به دنبال کمک برای گرفتن اسکرین شات هستند، از اصطلاحات «نحوه گرفتن اسکرین شات در اندروید» و «نحوه گرفتن اسکرین شات در آیفون» استفاده شده است.

 

این مطالعه همچنین به صورت دستی داده های مربوط به اندروید را افزایش داده تا این احتمال را که کاربران اندروید ممکن است به جای استفاده از اصطلاح Android به دنبال کمک برای نوع خاص دستگاه خود باشند، افزایش دهد. با تجزیه و تحلیل حجم جستجو برای کلمات کلیدی دیگر مانند “نحوه گرفتن اسکرین شات در گوشی های سامسونگ” و “نحوه گرفتن اسکرین شات در پیکسل گوگل”. با این پرس و جوها، مطالعه توانسته است به نتایج نسبتاً دقیقی دست یابد.

 

اندازه نمونه و جمعیت شناسی

 

حجم کل نمونه مورد استفاده برای مطالعه حدود 584 هزار نفر با 226 هزار پرس و جو ماهانه در اندروید و 358 هزار پرس و جو در iOS است. از نظر جمعیتی، این مطالعه جستجوهای گوگل انجام شده توسط کاربران اندروید و iOS در ایالات متحده را در نظر گرفته است.

 

پرس و جوهای مطالعه

 

این مطالعه از پرس و جو در اندروید و iOS برای رسیدن به نتیجه استفاده کرده و پرس و جوها به شکل زیر هستند:

 

نحوه گرفتن اسکرین شات
نحوه ضبط صفحه نمایش
نحوه مسدود کردن شماره
نحوه بازنشانی تنظیمات کارخانه
نحوه ضبط تماس تلفنی
نحوه مسدود کردن راه اندازی پست صوتی
نحوه اشتراک گذاری مکان
چگونه یک کد QR را اسکن کنیم
چگونه یک برنامه را حذف کنیم
نحوه ارسال عکس به کامپیوتر
نحوه انجام به روز رسانی دستگاه
نحوه انجام پشتیبان گیری از دستگاه

 

از نمودار مطالعه، تعداد بیشتری از کاربران اندروید درباره نحوه گرفتن اسکرین شات سوال کردند. با این حال، این تنها پرس و جوی است که بیشتر کاربران اندروید پرسیده اند. پرس و جوهای باقی مانده تعداد کاربران iOS بیشتری نسبت به اندروید داشتند.

 

نتایج پژوهشی جدید؛ کار کردن با گوشی اندروید ساده تر از آیفون است

 

چرا استفاده از اندروید آسانتر از iOS است؟

 

ویژگی های غریزی اندروید

 

اصطلاح “غریزی” به سادگی به سهولت درک یا سادگی اشاره دارد و با توجه به سوالاتی که کاربران هر دو سیستم اغلب می پرسند اندازه گیری می شود. این مطالعه نشان داد که ویژگی‌های بصری اندروید دلیل اصلی آسان‌تر بودن استفاده از آن نسبت به iOS است. به عنوان مثال، سیستم اطلاع رسانی اندروید نسبت به iOS کاربرپسندتر است. اعلان‌های اندروید بر اساس برنامه گروه‌بندی می‌شوند و دیدن اعلان‌های مربوط به هر برنامه را آسان‌تر می‌کنند. در مقابل، اعلان‌های iOS بر اساس برنامه گروه‌بندی نمی‌شوند و تشخیص اینکه کدام اعلان‌ها مربوط به کدام برنامه هستند، دشوارتر می‌شود. یکی دیگر از ویژگی هایی که اندروید را بصری تر می کند دکمه بازگشت آن است. دکمه برگشت یکی از اصلی‌ترین ویژگی های دستگاه‌های اندرویدی است و حرکت بین برنامه‌ها و صفحه‌نمایش را آسان می‌کند. در مقابل، دکمه بازگشت iOS همیشه وجود ندارد و حرکت بین برنامه ها و صفحه نمایش را دشوارتر می کند.

 

سفارشی سازی

 

یکی دیگر از دلایلی که نشان می دهد استفاده از اندروید نسبت به iOS راحت تر است، سفارشی سازی است. اندروید به کاربران اجازه می دهد دستگاه های خود را به گونه ای سفارشی کنند که iOS این کار را نمی کند. به عنوان مثال، کاربران اندروید می‌توانند طرح‌بندی صفحه اصلی خود را تغییر دهند، ویجت‌ها را اضافه کنند و برنامه‌های پیش‌فرض خود را تغییر دهند. در مقابل، کاربران iOS در گزینه های سفارشی سازی محدود هستند.

 

در اینجا جزئیاتی در مورد اینکه چگونه اندروید نسبت به iOS قابل تنظیم تر است آورده شده است:

 

پلتفرم منبع باز: اندروید یک پلتفرم منبع باز است، به این معنی که می توان از آن بر روی دستگاه های سازنده های مختلف مانند سامسونگ، سونی، شیائومی و غیره استفاده کرد. این اجازه می دهد تا تنوع و گزینه های بیشتری هنگام انتخاب یک دستگاه اندرویدی داشته باشید.

 

آزادی بیشتر: اندروید آزادی و گزینه های سفارشی سازی بیشتری نسبت به iOS ارائه می دهد. می‌توانید تقریباً هر چیزی را در دستگاه Android خود سفارشی سازی کنید، از ظاهر صفحه اصلی تا نحوه تعامل با تلفن.

 

تم ها: داشتن ظاهری تمیز و یکدست در اندروید بسیار آسان تر از آیفون است. یک طرح زمینه را می توان تنها با یک کلیک نصب کرد و معمولاً همه چیز را از بکگراند گرفته تا صفحه قفل، رنگ های برجسته و نمادهای برنامه تغییر می دهد.

 

ابزارک ها: تلفن های اندرویدی همیشه قادر به استفاده از ابزارک هایی مانند جعبه های تقویم و نمادهای آب و هوا بوده اند، در حالی که آیفون ها تنها در سال 2020 با معرفی iOS 14 این قابلیت را داشتند.

 

انعطاف‌پذیری: از صفحه اصلی تا صفحه قفل، از برنامه‌های پیش‌فرض گرفته تا کشوی برنامه، انعطاف‌پذیری بیشتری با Android دارید.

 

مطالعه اخیر نیویورک تایمز در حالی که مزایا و معایب هر دو سیستم را تایید می کند، به سهولت استفاده از اندروید اشاره کرده است. در این گزارش آمده است: “با گوشی‌های اندرویدی، معمولاً می‌توانید سخت‌افزار مورد نیاز خود را پیدا کنید. با دستگاه‌های iOS، انتخاب‌های اپل تنها انتخاب شماست”. با این حال، این مطالعه همچنین بیان کرد که در نهایت به انتخاب های فردی خلاصه می شود.

 

ضد استدلال

 

صدها میلیون کاربر اندروید و iOS در سراسر جهان وجود دارد و این کاربران نظرات خود را در مورد سیستم های تلفن همراه دارند. چندین گزارش وجود دارد که مقایسه بین اندروید و iOS را بررسی می کند. در حالی که سیستم اندروید نکات مثبت خود را دارد، سیستم iOS نیز همینطور است. بسیاری از افراد iOS را ساده تر می دانند و در اینجا به برخی از دلایل اشاره می کنیم.

 

برنامه های از پیش نصب شده کمتر: آیفون ها در مقایسه با اندروید برنامه های از پیش نصب شده کمتری دارند که به دستگاه اجازه می دهد عملکرد بهتری داشته باشد. بعلاوه، کاربران می توانند برخی از برنامه های از پیش نصب شده روی آیفون را حذف کنند تا تجربه خود را افزایش دهند

 

رابط کاربر پسند: علیرغم این باور عمومی که استفاده از اندرویدها آسان است، آیفون ها در حفظ و جذب مشتریان بسیار بهتر هستند زیرا ظاهر و رابط کاربری iOS ساده تر و غریزی تر است. این سادگی باعث می شود کاربران به چیزی که می بینند، عادت کنند.

 

یکپارچه‌سازی بهتر سخت‌افزار و نرم‌افزار: اپل با عرضه‌های اخیر آیفون‌ها نشان داده است که چگونه نرم‌افزار و سخت‌افزار یکدیگر را تکمیل می‌کنند. اپل همچنین بر روی ابزارهای دیگر مانند مک، اپل واچ و اپل تی وی به طور یکپارچه کار کرده است. این نه تنها یک دستگاه را فراهم می کند. این یک اکوسیستم بسته را فراهم می کند که در آن نرم افزار و سخت افزار برای بهترین عملکرد ساخته شده اند.

 

به‌روزرسانی‌های به‌موقع: دستگاه‌های iOS به‌روزرسانی‌های به‌موقع را دریافت می‌کنند، به این معنی که کاربران می‌توانند به محض در دسترس بودن از ویژگی‌ها و وصله‌های امنیتی جدید لذت ببرند. این همیشه در مورد دستگاه‌های اندرویدی صدق نمی‌کند، زیرا بسته به دستگاه و سازنده، به‌روزرسانی‌ها ممکن است با تأخیر انجام شوند یا اصلاً در دسترس نباشند.

 

عدم وجود bloatware: دستگاه‌های iOS دارای برنامه های اضافی نیستند، به این معنی که کاربران مجبور نیستند با برنامه‌های از پیش نصب‌شده‌ای که به آن‌ها نیاز ندارند یا نمی‌خواهند سر و کار داشته باشند.

 

اکوسیستم: آیفون با سایر گجت‌های اپل، از جمله مک، اپل واچ و اپل تی‌وی، یکپارچه کار می‌کند. این یک حالت اکوسیستمی ایجاد می کند که جابجایی بین دستگاه ها و لذت بردن از تجربه یکپارچه تر را برای کاربران آسان تر می کند.

 

نتایج پژوهشی جدید؛ کار کردن با گوشی اندروید ساده تر از آیفون است

 

سخن پایانی

 

طبق گفته Greensmartphones، حدود 226 هزار جستجو ماهانه از سوی کاربران اندرویدی انجام می شود که به دنبال کارهای پایه تا متوسط در اندروید هستند. با این حال، در iOS، حدود 358 هزار کاربر همین درخواست را در iOS دارند. این تفاوت 58.41 درصد است. مطالعه انجام شده توسط GreenSmartphones نشان داد که اندروید بسیار غریزی تر از iOS است.

 

ویژگی های بصری اندروید، مانند سیستم اعلان و دکمه برگشت، استفاده از آن را نسبت به iOS آسان تر می کند. علاوه بر این، گزینه‌های سفارشی‌سازی اندروید به کاربران کنترل بیشتری بر دستگاه‌هایشان می‌دهد. در حالی که هر دو سیستم عامل نقاط قوت و ضعف خود را دارند، این مطالعه شواهدی را ارائه می دهد که اندروید گزینه کاربر پسندتری است.

 

این مطالعه بحثی بین اندروید و iOS نیست و قصد ندارد در مورد اینکه کدام سیستم بهتر است بحث کند. فقط به ما نشان می دهد که استفاده از کدام سیستم راحت‌تر است که لزوماً به این معنی نیست که آن سیستم صد در صد بهتر است. نتایج مطالعه نشان می دهد که کاربران iOS گرفتن اسکرین شات با گوشی خود را آسان تر می دانند. با این حال، کاربران اندروید انجام کارهای دیگری مانند مسدود کردن شماره و تنظیم مجدد به حالت کارخانه را آسان‌تر می دانند.

 

نظر شما چیست؟ کدام سیستم عامل آسان تر است؟ اندروید یا آی او اس؟

 

منبع: Gizchina